BKR-applicatie VPS helpt gemeente Nijmegen bij effectieve schuldenaanpak

Inwoners die door het team Geldzorgen van de gemeente Nijmegen zijn geholpen in de schuldhulpverlening, geven hoge cijfers voor deze dienstverlening. Uit klanttevredenheidsonderzoek blijkt dat zij de dienstverlening in de regelfase een 7,9 als rapportcijfer geven en een 8,5 in de aflosfase. Informatiecoördinator Loes Cornelissen van de afdeling Financieel Experts in de Wijk (FEW) licht de aanpak toe, waarbij ze gebruikmaken van VPS.

Bij de ‘vroegsignalering van schulden’ die alle gemeenten in Nederland sinds 1 januari 2021 moeten toepassen, maakt Nijmegen gebruik van de applicatie Vindplaats van Schulden (zie kader). Volgens Cornelissen werkt dat goed. “Als informatiecoördinator werk ik achter de schermen. Ik zorg ervoor dat de Financieel Experts in de Wijk (FEW) een goede selectie kunnen maken uit de 700 tot 900 signalen die één keer per maand binnenkomen. Belangrijk, want daardoor is de kans groter dat ze op huisbezoek gaan bij de mensen die financiële ondersteuning het hardst nodig hebben.”

Reageren de FEW’s op ieder signaal?
“Ja, maar in de meeste gevallen kan worden volstaan met een vouwkaart die per post wordt verstuurd. Als het type signaal of de hoogte van het bedrag hier aanleiding toe geeft, kan ook worden gekozen voor een telefoontje, brief/e-mail, kaart, sms of huisbezoek. Hier hebben we een afwegingskader voor opgesteld. Een huisbezoek vindt alleen plaats als het er op basis van de signalen op lijkt dat er geen sprake is van een incident maar van serieuze geldproblemen. Juist daarom is een goede categorisering en prioritering van de binnenkomende signalen heel belangrijk. Daarbij maken we in VPS sinds enkele maanden gebruik van zogenaamde ‘werkbakjes’. Die maken het makkelijker om signaleren te categoriseren. We kunnen nu bijvoorbeeld onderscheid maken naar leeftijd. Belangrijk, want jongeren hebben een heel andere benadering nodig dan ouderen. Als op grond van het afwegingskader voor een huisbezoek wordt gekozen, krijgt iedereen tot 27 in Nijmegen bezoek van een jongere FEW’er die wordt vergezeld door een jongerenwerker. Op die manier maken de werkbakjes in VPS het mogelijk om dankzij een voorselectie van meet af aan veel gerichter te werk te gaan. Dat is voor alle partijen beter, want ook voor schuldhulpverlening geldt dat een goed begin het halve werk is.”

Kun je nog wat voorbeelden van werkbakjes geven?
“Mensen die hebben aangegeven dat ze niet meer door de gemeente benaderd willen worden, worden eruit gefilterd. Dat geldt ook voor signalen die betrekking hebben op heel lage bedragen. Daarentegen werken we aan een werkbakje voor signalen die vanwege het type signaal, de hoogte van de achterstand en het aantal recidiven een huisbezoek rechtvaardigen. In nauw overleg met BKR zijn we op die manier bezig om VPS steeds beter, efficiënter en doelgerichter te maken.”

Verklaart dat de goede rapportcijfers voor de schuldenaanpak van de gemeente Nijmegen?
“Onder andere. VPS is een hulpmiddel dat ons helpt om vroegsignalering op een goede manier in de praktijk te brengen. Ik denk dat Nijmegen zich vooral onderscheidt met de laagdrempeligheid van haar schuldhulpverlening. Onze FEW’s zijn flexibel, kunnen goed luisteren en spreken de taal van de Nijmegenaren, ongeacht de wijk waarin ze wonen. Een 22-jarige student met schulden moet je heel anders benaderen dan een alleenstaande moeder van 40 jaar die de eindjes niet aan elkaar kan knopen. Het vergt maatwerk van onze FEW’s die, mede omdat ze regelmatig worden getraind in stress-sensitief werken, ook goed met onverwachte en ongemakkelijke situaties kunnen omgaan.”

Over Vindplaats van Schulden (VPS)
Vindplaats van Schulden (VPS) is een door Stichting BKR ontwikkelde en beheerde applicatie die betalingsachterstanden van consumenten bij verhuurders, energiemaatschappijen, drinkwaterbedrijven en zorgverzekeraars vroegtijdig in kaart brengt. Deze zogenaamde ‘vastelastenpartners’ leveren de betalingsachterstanden op één plek aan: in VPS. Gemeenten die met deze tool werken kunnen mensen proactief en in een vroeg stadium benaderen over hun betalingsachterstanden en in VPS de status terugkoppelen.